Het voelt als thuis bij de IKEA

← Terug naar overzicht

Het was buiten regenachtig en de windmolens op het dak draaiden overuren. Toch voelden we ons direct thuis, niet alleen door de kleuren blauw-geel, maar ook door het warme welkom van onze gastvrouw Sandra Schouten, store-manager van de IKEA Zwolle.

Met een groep van 35 ondernemers hebben we tijdens een presentatie informatie gekregen over de historie, de ontwikkelingen en de mentaliteit van IKEA. Het bedrijf is in 1943 opgericht door de Zweed Ingvar Kamprad. Hij leeft nog en is inmiddels 89 jaar, een man met een sterk ontwikkelde handelsgeest. Hij bezoekt nog regelmatig een IKEA-vestiging en geeft dan nog steeds zijn duidelijke visie.

Soberheid en eenvoud zijn kenmerken van de IKEA, oplossingen ontwikkelen die voor iedereen binnen handbereik zijn. Het goedkoopste product in het assortiment zal altijd zijn doel behalen, een boekenkast kan altijd boeken dragen, maar is niet zo sterk om andere producten in te stallen. Daarnaast hebben ze ook boekenkasten van een hoge kwaliteit.

Ook wat betreft het personeelsbeleid heeft de IKEA een duidelijke visie. Het personeel krijgt veel eigen verantwoordelijkheden en initiatief wordt zeer op prijs gesteld. Kostenbewust zijn geldt binnen het hele bedrijf, wanneer het druk is, dient iedereen (tot aan de directie toe) te helpen op de werkvloer.

Op dit moment telt de IKEA wereldwijd 350 vestigingen in 29 landen en er zijn 140.000 medewerkers in dienst. Wereldwijd bedraagt de omzet 30 miljard.

De visie van de IKEA is: “to create a better everyday life for the many people”. Zo zal de IKEA in Zwolle in 2020 energieneutraal zijn.


Foto's